Nattfrieri!!!

Vad får ni för tanke när ni hör ordet nattfrieri?
Själv tycker jag att det låter som att man friar till kvinnan
på natten, eller att man flörtar och kanske går ett ste längre.

Men nattfrieri är en helt annan sak.
Min vän Louise berättade detta för mig och några till idag
på vår historialektion, hon fick veta det utav guider på ett muséum.

Det var såhär;
Under 1800-talets slut och 1900-talets början gick männen
tillsammans från gård till gård under lördagsnätterna
för att visa upp sig och "kråma" sig
för de unga ogifta kvinnorna på gårdarna.
(Jag fick en bild framför mig att det var ungefär som i tjuren Ferdinand
på julafton att alla tjurarna hoppade och slogs för att visa att just denne
var bäst med mera.)
Sedan fick männen slänga upp sina mössor till kvinnan där hon valde
en, sedan slängde hon ner resten. Den man vars mössa hon valde
fick komma upp och sova tillsammans med henne, men enbart sova,
till och med med en planka mellan sig i sängen..
Dagen efter gick mannen hem till sig och skötte sina sysslor.
Men om han på morgonen när han gick lämnat någon personlig ägodel
ansågs det som ett frieri. Om kvinnan tackade ja till att gifta sig med mannen
behöll hon hans ägodel. Tackade hon deremot nej så skulle hon hänga upp
ägodelen på en spik på husväggen nästa lördagsnatt.

Men det var inte bara mannen som kunde "fria", utan det kunde även kvinnan göra.
Bjöd hon in mannen på frukost på söndagsmorgonen så ansågs det vara frieri från
hennes sida. Tackade mannen då ja till frukost, gjorde han det även till giftermål.
Tackade han nej, ja, jag tror ni förstår..!

Men när rallarna kom till bygden så blev det kallabalik i gårdarna.
Eftersom att detta frieri var vanligast i norra sverige så
visste inte rallarna om denna sed.
På lördagarna anslöt de sig till de andra männen och vandrade från
gård till gård. Fick mannen (rallaren) komma upp till kvinnan
så kunde det gå vilt till, då de inte ville sova med en planka i sängen.
Dagen efter kunde kvinnan bjuda på frukost och mannen tackade ja.
Men efteråt stack han vidare i sitt arbete och kom aldrig mera tillbaka.
Kvinnorna kunde då alltså ligga bort sig och fri till en man som inte
visste hur det gick till, tackade ja till giftermål ovetet och sedan stack.
Alltså ren kalabalik!!



Tycker att denna historia är väldigt intressant och lite rolig.
Det var så det gick till i norrland och även delar av dalarna
för några hundra år sedan, frscinerande, inte sant?!
Jag tycker iallafall att det är hur fränt som helst! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Annonser från BloggPartner